top of page

עולם העבודה החדש

שינוי, מילת מפתח שחוזרת שוב ושוב ותופיע גם כאן..

המרחב שבו אנו עדים לשינוי באופן המובהק והרחב ביותר הוא עולם העבודה. עולם זה עובר שינויים מהותיים, שמקורם בסיבות דמוגרפיות, טכנולוגיות וכלכליות. תקופת הקורונה שהגיעה אלינו באופן מפתיע מהווה מאיץ לשינויים הללו ומקדימה את התוצאות שחשבנו שיגיעו בשנים הבאות.

על אילו שינויים מדובר?



  • קצב החידושים גובר: שוק העבודה מתבסס יותר ויותר על ידע טכנולוגי עדכני. מקצועות ותפקידים שהיו בעלי ערך הפכו לא רלוונטיים, ואחרים, חדשים, נוצרו במקומם. החידושים והשינויים מחייבים עובדים ללמוד ולהתעדכן ולפתח מיומנויות חדשות. מי שלא מצליח להדביק את הקצב הופך להיות לא רלוונטי עבור הארגון.

  • הטכנולוגיה ככלי עבודה: מרבית התפקידים והמקצועות כיום מחייבים מיומנויות טכנולוגיות כאלה ואחרות. בחלק מהמקרים, הטכנולוגיה היא בבחינת כלי עבודה תומך, במקצועות אחרים, הטכנולוגיה מהווה את ליבת ביצוע התפקיד. ללא נגישות לטכנולוגיה ויכולת למידה והתעדכנות בחידושים הטכנולוגיים, קשה מאוד להשתלב בשוק העבודה.

  • עבודה מרחוק: ביטוי לחשיבותה ולמקומה המרכזי של הטכנולוגיה התרחש לאחרונה, בתקופת מגפת הקורונה, כאשר עובדים רבים נאלצו לעבוד מהבית, תוך שהם נשענים על תשתיות טכנולוגיות המאפשרות להם לבצע את תפקידם מרחוק, כשהם מחוברים לתשתיות הארגון שבו הם עובדים. העבודה מרחוק באמצעים הטכנולוגיים נכפתה גם על עובדים מבוגרים ואילצה אותם להתאים עצמם לטכנולוגיה. עובדה זו התבררה כפשוטה יותר מכפי שהחברה הישראלית העריכה לפני כן.

  • שינוי במערכת היחסים שבין עובדים למקום העבודה: מעסיקים מיישמים צורות תעסוקה מגוונות (פרילנסרים, קבלני משנה, ועוד) ומצפים לגמישות גבוהה מהעובדים (בשעות, במיקום, במיומנויות). היציבות התעסוקתית פוחתת בעוד שהגמישות הגוברת עשויה להתאים דווקא לאזרחים מבוגרים, המתאפיינים לעיתים קרובות בפחות מגבלות ומחויבויות (כמו שמירה על ילדים), בצרכים וברצונות שונים (כמו עבודה חלקית או בזמנים שונים).



  • ניהול הקריירה עובר לידיו של הפרט: באחריותו של הפרט להמשיך וללמוד לאורך הקריירה, להתעדכן ולהתפתח מקצועית, תוך הבנה של עולם העבודה החדש ומאפייניו. יתרה מכך, בעלי מקצועות שבעבר היו 'מסומנים' כמקצועות של שכירים, בוחרים כיום להתנהל באותו מקצוע כעצמאיים (פרילנסרים). חלק מהאוכלוסייה, במיוחד זו המבוגרת, אינו מורגל בניהול עצמאי של הקריירה והלמידה וצריך הכוונה וכלים. התפתחות הקריירה יכולה להיות גם לרוחב, לתפקידים מקצועיים שונים בתחום או בתחומים אחרים. בכל מקרה, נדרשת למידה, שאותה צריך ליזום ולנהל.

בשורה התחתונה: עולם העבודה הפך מוטה טכנולוגיה (המתעדכנת בקצב מהיר). כל העובדים, ביניהם גם העובדים המבוגרים, נדרשים להתאים את האופן שבו הם מנהלים את הקריירה למציאות התעסוקתית החדשה. במציאות זאת, הלמידה וההתעדכנות נחוצות מתמיד כתנאי לרלוונטיות תעסוקתית והן תחת אחריותם של העובדים.

למעשה, עובדים מבוגרים מתגלים כעובדים גמישים ביחס להתמודדות עם שינויים. הם היו עדים לשינויים דרמטיים בעולם (הן טכנולוגית והן בהיבטים אחרים) מאז ילדותם, שהתנהלה בסביבה שונה בתכלית. בעוד הצעירים נולדו לסביבה טכנולוגית ומתקדמת מדעית, המבוגרים חוו את השינויים תוך כדי התרחשותם ואף תרמו לשינויים הללו. גם אם לעיתים ההסתגלות כרוכה בקושי ובהתגברות על חסמים, היא אפשרית ובשילוב עם למידה מתמדת וגמישות מביאה הזדמנויות רבות לסיפוק בחיים.

אירועים כמו משבר הקורונה מלמדים אותנו עד כמה עובדים מבוגרים מסוגלים להתאים עצמם לשינויים טכנולוגיים וללמוד באופן עצמאי את הכלים הנחוצים לעבודה מרחוק.

הבנו, אם כן, שהשינויים בשוק העבודה גדולים ומהירים, במפגש ביניהם לבין השינויים הדמוגרפיים בחברה, טמונים פוטנציאל רב ואתגר לא פשוט.



448 צפיות0 תגובות
bottom of page