top of page

למידה והתפתחות מתמדת או: למידה לאורך החיים כמפתח לקידום תעסוקת מבוגרים

העולם שלנו משתנה כל הזמן. ככל שאנו מתקדמים נראה כי קצב השינויים והחידושים גובר והולך. אם בעבר במהלך חייו אדם חווה בקושי שינוי מהפכני אחד, הרי כיום בכל כמה שנים צצים חידושים שמשנים את החיים ומשפיעים על האופן שבו אנחנו מתנהלים. משום כך, החיים בימינו דורשים קודם כל יכולת הסתגלות לשינויים ובעיקר כך בשוק העבודה, שמצפה מעובדיו לאמץ את החידושים ואף להפיק מהם את המירב.


למידה לאורך החיים ( Life Long Learning או בקיצור LLL) הוא מושג חשוב ומדובר בתקופתנו ובצדק. הלמידה היא הדרך שלנו להסתגל לשינויים התכופים. לא ניתן עוד להסתמך על מה שלמדנו בבית הספר או באקדמיה, כי מאז הידע התעדכן והמיומנויות הנדרשות גם כן. הלמידה צריכה להיות מתמדת, לאורך כל החיים וכחלק מהשגרה.


החדשות הטובות הן, שהיום זה אפשרי יותר מתמיד. בשנים האחרונות הידע הפך נגיש לכל דורש. ניתן למצוא ברשת או מחוצה לה ערוצי למידה נוחים ומגוונים, המאפשרים ללמוד ידע חדש או מיומנות, להתייעץ ולהתעדכן בחידושים.



איך זה קשור לתעסוקת מבוגרים? למידה היא הדרך של האדם לשמר את הערך והרלוונטיות שלו לעולם העבודה בכל גיל. ככל שתוחלת החיים עולה, כך נשאף גם לקריירה יותר ארוכה ומעניינת, מה שמחייב אותנו להמשך למידה והתפתחות גם בגיל מבוגר. לעיתים מבוגרים אינם מתורגלים בשגרה של למידה מתמדת וחסרים להם הכלים והמיומנויות המאפיינים את הלמידה של היום. יתרה מכך, תפיסות של גילנות עצמית עלולות להטעות ולגרום למבוגרים להרגיש, כי אינם מסוגלים ללמוד בגילם. חשוב לזכור היטב: מחקרים רפואיים מוכיחים, כי המוח גמיש וממשיך להתפתח לאורך כל החיים, אם כי תוך מיצוי אזורים שונים בוBrehmer, Kalpouzos, Wenger, & Lövdén, 2014) ). יכולת הלמידה נשארת איתנו בכל גיל, אך השאלה היא עד כמה אנו משתמשים בה, כי ככל שנשתמש בה יותר כך נחזק אותה.


אנו רואים, אם כן, שהיכולת ללמוד ולעבד ידע חדש קיימת, אך הלמידה של היום שונה מהלמידה שהורגלנו אליה בצעירותנו. מבוגרים רבים אינם מכירים מספיק את הערוצים הדיגיטליים הקיימים כיום ללמידה ולהתעדכנות וצריכים הכוונה והנחיה בנושא. מעבר לכך, כדי להצליח לסגל הרגלים של למידה מתמדת ואפקטיבית, נדרש קודם כל דפוס חשיבה פתוח, מוטיבציה ואמון ביכולת – תפיסות שעלולות להיפגע כתוצאה מגילנות עצמית.


בתוכניות קידום תעסוקת מבוגרים אנו רואים באימוץ למידה מתמדת את אחד משלושה צירים חשובים בהתקדמות אל עבר התחדשות תעסוקתית ומציאת עבודה. הלמידה מאפשרת לאדם גם לחזק את המיומנויות הדיגיטליות לפי הצורך וגם להתפתח ולהישאר מעודכן בתחומו המקצועי, ולעיתים גם ללמוד אפיקים ומקצועות חדשים ולכוון לקריירה חדשה או שונה.


של מי, אם כך, האחריות על הלמידה וההתפתחות של העובד? על העובד עצמו? על המעסיק? התשובה היא גם וגם. העובד צריך לקחת אחריות על הפיתוח האישי שלו ולסמן את הכישורים והתחומים לחיזוק וללמידה. עבור המעסיק, עידוד למידה והתעדכנות ומתן הכלים והמרחב לכך יאפשרו את פיתוח ההון האנושי של הארגון והסתגלותו לשינויים בשוק העבודה.


חשוב לזכור:

  • כל אדם יכול לאמץ דפוסים של למידה מתמדת ובעזרתה לחזק כישורים, להתפתח מקצועית ולהתעדכן בחידושים.

  • יש לפתח עצמאות וביטחון במרחב הדיגיטלי, המשמש מרחב נגיש ללמידה ולהתעדכנות עצמית.

הנגישות, יחד עם הצורך והסקרנות, הופכים את חיינו למסע בשבילי הלמידה. אתם מוזמנים לקרוא איך מלמדים ומעודדים למידה מתמדת בתוכניות תעסוקת מבוגרים.



188 צפיות0 תגובות
bottom of page