top of page

מלמדים למידה מתמדת

למידה לאורך החיים היא קריטית בעולמנו המשתנה בקצב מסחרר והיא זו המאפשרת לנו להסתגל לשינויים. דוח עולם העבודה העתידי האחרון (2020) של פורום הכלכלה העולמי הגדיר את הלמידה המתמדת כאחת מחמש המיומנויות הנדרשות ביותר לעולם העבודה העכשווי. אנחנו, בתוכניות לתעסוקת מבוגרים, הגדרנו את הלמידה המתמדת כאחת משלושת הצירים להתקדמות בתהליך ההשתלבות מחדש בעבודה. אי לכך, כחלק מהמענים של התוכנית אנחנו מעודדים למידה מתמדת ועובדים עם המשתתפים על חיזוק היכולת ללמוד ולהתעדכן באופן שוטף ועל אימוץ כלים ואסטרטגיות ללמידה חדשנית ויעילה.

לפני שנדבר על איך מכשירים ללמידה מתמדת, נעצור להסביר מה הכוונה בלמידה מתמדת ברוח העידן הטכנולוגי. אין הכוונה רק להרשמה לעוד קורס או אפילו לתואר נוסף וגם לא לקריאת המאמר האחרון שפורסם בתחום המקצועי שלי. למידה מתמדת היא כזו המשתלבת לנו בשגרת החיים ובימינו היא נגישה ואטרקטיבית יותר מאשר בעבר וזאת באמצעות המרחב הדיגיטלי.


איך לומדים היום?

  • מתי ואיפה שרוצים: הידע המגוון וערוצי הלמידה השונים נגישים דרך המחשב והטלפון החכם בכל מקום ובכל זמן.

  • במנות קטנות: באופן שמתאים לתרבות העכשווית וגם ליכולת הקליטה של המוח האנושי. תוצרי הלמידה מחולקים לקפסולות קטנות ונוחות לצריכה.

  • בוחרים ממגוון רחב המתבטא בתוכן מגוון, במקורות ידע ובצורות הלמידה.

ישנם ערוצי למידה דיגיטלית רבים. כל אחד יכול להתנסות ולבחור אילו ערוצים מתאימים לו ומאפשרים לו להתמיד. מעבר לקורסים המקוונים, הניתנים היום בחינם או בעלות סמלית, ישנם ערוצי למידה המאפשרים לשלב למידה בשגרה ושמירה על התעדכנות בתחומים המקצועיים הרלוונטיים לכל אחד. למשל, למידה מסרטונים ומהסכתים (פודקאסטים), מעקב אחר מומחים דרך בלוגים והצטרפות לקהילות דיגיטליות מקצועיות, המתעדכנות בחידושים ומאפשרות השתתפות בדיונים.

זה נשמע פשוט וזה אכן אפשרי ונגיש יותר מתמיד, ובכל זאת למידה מתמדת עדיין אינה נחלת הכלל ולא כל כך קלה לאימוץ. למידה מתמדת מורכבת ממיומנויות ומכישורים שונים, כגון: מיומנויות למידה ומיומנויות דיגיטליות, היכרות עם ערוצי הלמידה והנגישות אליהם, יכולת ניהול עצמי והתמדה. אך חשוב מכך, הלמידה המתמדת דורשת מוטיבציה ואמון ביכולת. אצל מבוגרים יכולים להיות חסמים, הנובעים מאוריינות דיגיטלית נמוכה או מחוסר היכרות עם דרכי הלמידה האפשריות כיום במרחב הדיגיטלי, או חסמים תפיסתיים יותר הנובעים מגילנות עצמית, כמו התפיסה שבגיל המבוגר "מאוחר מדי" ללמוד דברים חדשים.


איך מכשירים את המבוגרים ללמידה מתמדת ועכשווית?

בתוכניות לתעסוקת מבוגרים אנחנו מלמדים ומטמיעים למידה מתמדת בכל מפגש עם המשתתף, פרטני או קבוצתי. אנו עושים זאת באמצעות הגישה המעודדת, ההכוונה והציפייה ממנו ללמוד באופן עצמאי, לרכוש ידע ומיומנויות הנדרשים לתהליך של חיפוש עבודה והפיתוח המקצועי שלו.

בסדנת ההתחדשות התעסוקתית משולבת סדרה של יחידות הנקראות "פינות הלמידה בדיגיטל". לאחר יחידת פתיחה, העוסקת בחשיבות של למידה מתמדת בשוק התעסוקה ובחיזוק המוטיבציה ללמידה כזו, עוברים המשתתפים מספר יחידות כאשר בכל אחת מהן הם מתנסים בערוץ למידה אחר ולומדים אסטרטגיית למידה מתאימה. בין המפגשים קורה החלק החשוב – דרך משימות הסדנה המשתתפים לומדים למידה עצמאית, תוך שימוש בערוצי הלמידה ובאסטרטגיות שלמדו. ההתנסויות חשובות במיוחד, כי דרכן המשתתפים צוברים חוויות קטנות של הצלחה, המחזקות את תחושת המסוגלות ומעודדות את המשך השימוש והלמידה. בסיום התהליך, מנחת הסדנה מסייעת לקבוצה לעבד את ההתנסויות ולבנות תוכנית אישית של למידה מתמדת בהתאם לצרכים של כל אחד בפיתוח הקריירה שלו.

בנוסף לכך, מי שזקוק יכול לקבל קורסי אוריינות דיגיטלית דרך מרכזי התעסוקה ואף תמיכה אישית דיגיטלית מבני נוער או מסטודנטים מתנדבים בחלק מהמרכזים.


לסיכום, כדי ללמד ולהטמיע למידה מתמדת דרך הדיגיטל אנחנו:

  • מחזקים את המוטיבציה ללמידה ולהתעדכנות מתמדת.

  • חושפים את המשתתפים לערוצי הלמידה הדיגיטליים ולאסטרטגיות למידה תואמות.

  • מטפחים את תחושת המסוגלות דרך התנסויות וחוויות הצלחה.

  • מעניקים כלים לתכנון הלמידה ושילובה בשגרה.

למידה מתמדת היא אחד מכישורי העתיד שחשוב לחזק בתהליך חיפוש העבודה, ומה הם הכישורים האחרים? בואו להכיר את מודל I PRO, הממפה את כישורי עולם העבודה המשתנה ומסמן לתוכניות התעסוקה במה להתמקד.



193 צפיות0 תגובות
bottom of page