top of page

תעסוקה רב-גילית ועובדים מבוגרים – מנוע צמיחה לארגון

ארגון רב-גילי, המעסיק עובדים בכל הגילים, זוכה ביתרונות רבים. אנחנו נוהגים לייחס לכל דור (לדוגמה "מילניאלס"או "בייבי בום") תכונות ומאפיינים ייחודיים, אבל בפועל רב הדומה על שונה. נכון, ישנם הבדלים, בעיקר בהשקפות ובתפיסות, אבל דווקא החיבור של מגוון השקפות בסביבת העבודה הוא שמביא לעלייה ביצירתיות ובפרודוקטיביות. לפי דוח חדש בנושא כוח עבודה רב-גילי של ה-OECD, ארגון שבשורותיו 10% יותר מהממוצע של עובדים בגיל 50 ומעלה, הוא ב-1.1% פרודוקטיבי יותר.


מהם, אם כך, היתרונות של גיוון גילי לארגון?


  • יעילות: המיתוס המוכר הוא, שיעילות העובד פוחתת עם הגיל, אבל מחקרים מראים שאין זה נכון וכי צוותים רב-גיליים, המשלבים עובדים מבוגרים וצעירים, הם יעילים יותר. הגיוון הגילי יוצר מנעד רחב של ידע, יכולות וכישורים; שימוש במתודות, כמו מנטורינג הדדי ושיח עמיתים, מגביר את שימור הידע והעברתו לכל חברי הארגון. כך גדל הפיתוח האישי והמקצועי של אנשי הצוות וגדלה יציבותו במקום העבודה. למאמר בנושא.


  • יצירתיות: הגיוון הגילי בצוות מפגיש בין מספר נקודות מבט מקצועיות: ידע חדיש ועדכני לצד ידע מעשי מצטבר כתוצאה מניסיון; חיבור בין פתרונות חדשניים לכאלה שיושמו וכבר הופקו מהם לקחים; הסתכלות רחבה על מכלול נושאים יחד עם הסתכלות ממוקדת. הגיוון הוא בסיס לרעיונות יצירתיים ותורם ליכולת הצוות לפתור בעיות מורכבות ולהתמודד במצבי עמימות. מחקר שערך המכון הגרמני לכלכלה מראה, שכל עלייה בגיוון הגילי של הצוות מגבירה את הסיכוי לחדשנות בתהליך או בתוצר של הארגון.


  • שימור ידע ארגוני: עובדים ותיקים הם ה'זיכרון הארגוני' ולהם ידע ייעודי וייחודי לארגון, שבבסיסו שנים של ניסיון מעשי והתמודדות עם מגוון אירועים מקצועיים (ידע כזה לא ניתן להשיג בשום מקום אחר). ידע הוא הון, המאפשר לארגון יעילות, פיתוח ידע חדש (במקום להמציא מחדש את הגלגל) ומונע חזרה על טעויות. הדרך הטובה ביותר ללמידה ולהעברת ידע היא בהתנסות ובעבודה עם בעלי הניסיון, שהם באופן טבעי העובדים המבוגרים.


  • ניסיון, מעורבות ויציבות: התכונות שמעסיקים רבים מחפשים ומתקשים למצוא נמצאות אצל עובדים מבוגרים רבים. סקרי משאבי אנוש מצאו, כי המעסיקים מייחסים לעובדים מבוגרים יתרונות חשובים: מקצועיות גבוהה, אתיקת עבודה ואמינות רבה, פרודוקטיביות ויציבות תעסוקתית. מידת המעורבות (engagement) בארגון של עובדים מעל גיל 50 היא הגבוהה ביותר בכל הדורות. זהו יתרון עצום. מחקרים מלמדים, שנדרשת עלייה של 5% בלבד במעורבות העובדים כדי להשיג צמיחה של 3% בהכנסות מצטברות. בנוסף לכך, עובדים מבוגרים מביאים ראייה רחבה, המבוססת על ניסיון עשיר, וכן גמישות גבוהה וזמינות בשעות מגוונות. החשש של מעסיקים לגבי ציפיות שכר גבוהות מדי של מבוגרים או ניסיון יתר (over qualified) לרוב מתבדות כאשר משוחחים על הנושאים בצורה פתוחה עם המועמד המבוגר ומבינים את המניעים הפנימיים שלו ואת והמוטיבציה שלו לעבודה.




  • הבנת הצרכנים המבוגרים: על כלכלת אריכות ימים שמעתם? עם העלייה בתוחלת החיים ואיכותם, הדורות המבוגרים מהווים פלחי שוק חזקים שגדלים והולכים.ארגון שישכיל להעסיק עובדים מבוגרים יוכל ללמוד טוב יותר על הצרכים והציפיות של הלקוחות המבוגרים ולהתאים עבורם את המוצרים ואת אופן שיווקם.


  • מחויבות כלל העובדים לארגון: ארגונים משקיעים מאמץ רב לטובת פיתוח מחויבות והזדהות עם עובדיהם. עובדים צעירים בארגון רב-גילי ירגישו תחושת ביטחון לגבי עתידם התעסוקתי בארגון המעסיק גם עובדים מבוגרים. כמו כן, הם עשויים לחוש הזדהות וגאווה על תפיסותיו הערכיות של הארגון שבו הם עובדים.


כפי שניתן לראות, יתרונות התעסוקה הרב-גילית הם רבים ומגוונים וכל המעורבים בכך מפיקים תועלת: ארגונים וחברות, כמו גם העובדים והציבור כולו, שכן כך נתקדם להיות חברה נקייה מאפליה גילית.

למידע נוסף ולנתונים בין-לאומיים על היתרונות של כוח עבודה רב-גילי, הנכם מוזמנים להיכנס לאתר למעסיקים שהשיק לאחרונה הארגוןAARP בשיתוף עם ה-OECD.

כיצד מתקדמים לארגון רב-גילי ומפיקים את המרב מניהול צוות רב-גילי? בואו להכיר את הכלים שפותחו בתוכניות לתעסוקת מבוגרים עבור הארגון הרב-גילי.



182 צפיות0 תגובות
bottom of page