top of page

מבוגרים ועולם התעסוקה – קצת רקע לפני שמתחילים

בשנים האחרונות עולם התעסוקה עובר שינויים דרמטיים, שהם חלק מהשינויים העוברים על האנושות כולה.

דומה שבניגוד להגיון הבריא, השינויים הללו מתרחשים במקביל, אך לא באים לידי ביטוי באופן המשלב את כלל הלוקחים בהם חלק. המשמעות פשוטה – על אף העלייה בתוחלת החיים ובאיכות החיים ועל אף העובדה שתקופה חדשה של חיים בריאים ומלאי יכולות ושאיפות נוספה לחיים, דווקא שוק העבודה, הנוטה לשינויים מתמידים ולקדמה מאחר להפנים את המתרחש ולנצל את ההזדמנויות הנובעות ממצב זה. כך קורה, ששוק העבודה מפסיד את תרומתם של עובדים מבוגרים מצוינים, משקיע פחות בפיתוחם, פולט אותם ממקומות עבודתם באמצעות פיטורין או פרישה מוקדמת ומסנן אותם במכוון או באופן בלתי מודע בתהליכי הגיוס, רק בשל גילם. הגדרות החוק עדיין קובעות את גיל הפרישה כ-67 לגברים ו-62 לנשים, גיל שבעידן שבו תוחלת החיים נושקת ל-100 שנות חיים רחוק מנקודת הסיום ועשיר בניסיון, בחוכמת חיים ובמיומנויות.


הבעיה מתחילה כבר ביחס כלפי בני 45, שלפניהם עוד יותר מ-20 שנות עבודה עד שיגיעו לגיל הפרישה המוגדר בחוק, ועוד כ-40 שנות חיים בטרם יגיעו לתוחלת החיים הממוצעת. הקושי גדול עוד יותר אצל עובדים המתקרבים לגיל פרישה או אף עוברים אותו ומעוניינים להמשיך ולעבוד.

ההסתכלות המבוססת על גיל כרונולוגי בלבד מתעלמת מהתפקוד ומהיכולות של האדם וחורצת את דינו רק בשל מספר חסר משמעות. בהיעדר יכולת לייצר הכנסה באופן עצמאי נדרשת לאדם תמיכת המדינה באמצעות קצבאות הכנסה ושירותים חברתיים, מצב שכבר היום גורם לעומס כלכלי משמעותי על ההוצאה הציבורית.


בפועל, העובד המבוגר הוא נכס משמעותי עבור ארגונים בפרט, ועבור עולם התעסוקה בכלל. ככל שהעובד מתבגר, הוא צובר ניסיון וידע רבים, המתבססים על עבודה מעשית ולמידה מהתנסות. הניסיון התעסוקתי וניסיון החיים העשיר מוסיפים נכסים על כישוריו ויכולותיו, כגון בגרות אישית ומקצועית, העמקת הידע בתחומי עיסוקו, נקודת מבט רחבה, התורמת לפתרון בעיות מורכבות, הבנה בין-אישית והיכרות מעמיקה עם הטבע האנושי. על פי רוב לאלה ניתן להוסיף מצב בריאותי תקין (הנובע מעלייה באיכות החיים והתקדמות הרפואה) ויכולות קוגניטיביות הממשיכות להתפתח. עבור העובד, המשך עבודה מאפשר לו לתרום מניסיונו ומותיר אותו בעל ערך, שאינו תלוי במשאבי המדינה כדי להתקיים.


השאלה המהותית העומדת בפנינו היא - האם זהו כורח המציאות? התשובה היא חד-משמעית - לא! יתרה מכך, השינוי הכרחי, בר-ביצוע ומציע ערך ותועלת לכל הנוגעים בדבר.


הצורך הוא להטמיע בקרב החברה, המדינה ובמיוחד בשוק התעסוקה מודל חדש ומעודכן - תעסוקה רב-גילית. זהו מודל המותאם למאפייני החיים בעידן של היום ויכול לשמש מענה ומנוע צמיחה חברתי וכלכלי.

בדפי האתר הבאים נספר ונרחיב על המעטפת שמציעות תוכניות התעסוקה, נעמיק בשאלת הצורך בהן, נבין כיצד הן פועלות, מי הם קהלי היעד של התוכניות ומי הם המרוויחים האמיתיים מעצם קיומן (ספוילר - כולם).




318 צפיות0 תגובות
bottom of page