top of page

המשמעויות של תעסוקת מבוגרים ברמת הרשות המקומית, או: למה כדאי לרשות המקומית לקדם תעסוקת מבוגרים?

כולנו יודעים שתוחלת החיים מתארכת והולכת ואחוז התושבים הוותיקים בעיר גדל. בערים רבות אוכלוסייה זאת אף מהווה את הקבוצה הגדולה ביותר בעיר. כיצד הדבר משפיע על העיר?


בצד העלייה בתוחלת החיים יש גם עלייה באיכות החיים ודחייה בירידה התפקודית. מצב זה גורם לכך, שיש יותר 'מבוגרים צעירים', שהם אנשים בריאים, בעלי ניסיון רב וכישורים, שזכו בתקופה חדשה בחייהם והם מלאי שאיפות חדשות ורצון להיות משמעותיים. עבור העיר זו קבוצת אוכלוסייה איכותית, יצרנית ותורמת, צרכנית ומעורבת, הן בפן החברתי והן בפן הכלכלי.



אבל, מה קורה במצבים שבהם המבוגרים הצעירים נפלטים משוק העבודה, לעיתים מוקדם מהצפוי, ולא מצליחים למצוא מקום עבודה חדש? מצב זה פוגע לא רק בהם, אלא בעיר כולה. מחקרים מצאו, כי הפסקת עבודה קשורה לירידה בתפקוד הפיזי והנפשי ולהידרדרות במצב הכלכלי שעלול להביא לעוני. המעבר הזה שבין יציבות ועצמאות לבין הידרדרות למצבי עוני ותלות, מחייב טיפול של מחלקות הרווחה.


מרבית השירותים החברתיים בישראל, הניתנים לאזרחים ותיקים, מתייחסים לאוכלוסייה מעוטת יכולת ושברירית, הזקוקה לתמיכה ולטיפול. אך מה קורה אם מעניקים שירותים לקידום תעסוקה בשלב מוקדם יותר של החיים?

אנו מציעים תפיסת עולם, השמה דגש על מניעת מצבי עוני ותלות וחיזוק האוכלוסייה לפני שהיא הופכת לנזקקת. אחד הכלים המשמעותיים להשגת מטרה זו הוא תעסוקת מבוגרים. רשות מקומית אשר תומכת ומעודדת תעסוקת מבוגרים ומסייעת להם להמשיך לעבוד ולהתפתח בשוק התעסוקה, מטפחת את אוכלוסיית המבוגרים שבה כאוכלוסייה מעורבת, בריאה, צרכנית ויצרנית וזוכה בתושבים עצמאיים ומרוצים. זאת ועוד, רשות מקומית אשר פועלת לשילוב אזרחים מבוגרים בעבודה, דוחה ואף מונעת הידרדרות בתפקוד ומצבים של תלות וכך מקלה על פעילות מחלקות הרווחה שלה ונהנית מירידה בהוצאות העירייה על טיפול באזרחים נזקקים.


עבור האוכלוסייה המתבגרת הנושא של תעסוקה איכותית מהותי לחיים היום ולעתיד טוב יותר מבחינות רבות. מכאן, שהאינטרס המשותף הן לאזרח והן לרשות המקומית הוא לקדם תעסוקת מבוגרים ולסייע למבוגרי העיר להמשיך לעבוד בעבודה איכותית.


בתקופת משבר הקורונה, כאשר רשויות קיבלו על עצמן את ניהול המשבר בהיבטים מקומיים, חזינו כולנו בעוצמתה של הרשות המקומית ובהשפעתה על חיי התושבים. גם בהיבט של אבטלה ועבודה, שנפגעו קשה בתקופת המשבר, יש לרשות המקומית יכולת לפעול ולהשפיע.


מעוניינים לקדם תעסוקת מבוגרים אצלכם ברשות המקומית? איך מתחילים.



30 צפיות0 תגובות
bottom of page